Een vermakelijk boek, dat je de unieke kans geeft om een blik te werpen in de televisiewereld. (door Julia Wagemaker - stagiair)

Lenneke van Ingen is manager van veel sterren en oprichter van castingbureau A Million Faces. In haar boek Hoe word ik beroemd? geeft ze advies aan jonge talenten die de ambitie hebben om zelf beroemd te worden. Het boek zit boordevol verhalen over haar sterren zoals; Jan Versteegh, Geraldine Kemper, Anna Nooshin, Tess Milne, Tim Hofman, Britt Dekker en nog veel meer talenten. Daarnaast krijg je allemaal tips, zoals hoe maak je een succesvol YouTubekanaal en vertelt ze de kneepjes van het vak.

Hoe word ik beroemd? is een grappig, leerzaam en zeer vermakelijk boek, dat je binnen no time uit hebt, maar daarna nog vaak terugpakt voor de tips en verhalen. Het boek gaat niet zo zeer over hoe je beroemd wordt, zoals de titel zegt, maar geeft je een inkijkje in de mediawereld. Lenneke vertelt openhartig over een wereld die voor veel mensen nog onbekend is. Zo lees je hoe het werkt in de televisiewereld; een uitleg van vaktermen, hoe gaat dat bij een casting, wie doet wat en wat doe jij.

Het boek loopt enigszins op de chronologische volgorde van haar carrière en iedereen die ze in de tussentijd is tegengekomen. Zo lees je veel persoonlijke verhalen van BN’ers en krijg je een exclusief inkijkje in hoe hun carrière is begonnen. Zo gaat ze in op Tess Milne die begon bij Lenneke als stagiaire, toen haar bedrijf zich nog bevond aan de keukentafel. Je krijgt veel tips aan de hand van voorbeelden van BN’ers. Hoe is hun beroemdheid is begonnen, welke stappen hebben ze ondernomen, wat ging er goed en wat minder goed. Steeds als ze het over een nieuw iemand heeft, komt er ook een soort van voorstelbladzijde van de BN’er, om even je geheugen op te frissen. Daarnaast laat ze ook zien hoe haar eigen carrière is gelopen. Hoe het is om een eigen bedrijf te beginnen en welke openingen en valkuilen je dat geeft. Ze laat op een duidelijke, maar leuke manier zien dat als je wat wilt bereiken je er ook echt hard voor moet werken.

Ze gaat op van alles in; talent, uiterlijk, ambitie, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en alle dingen waar je op moet letten als je beroemd wilt worden. Wat heb je er allemaal wel en niet voor over. Zo geeft ze de handige tip; “wanneer je visualiseert waar je wil zijn, kun je er ook makkelijker komen.” Kortom maak een plan. Er zitten allemaal invulstukken met vragen in zoals; waar zou jij aan mee willen doen om op te vallen en hoe zou jij jezelf in dertig seconden voorstellen. Je merkt dat als je het boek leest en er ook goed over nadenkt je jezelf steeds beter leert kennen. Het boek alleen al werkt hierdoor mee aan je zelfontwikkeling. Het boek heeft een goede afwisseling met stukken tekst, invulstukken en BN’ers (interviewtjes). De hoofdstukken zijn overzichtelijk en hebben de juiste lengte. Doordat het een soort van tips/verhalenboek is, dat in gaat op Lenneke’s leven is het veel vanuit de ik-vorm geschreven, maar dit is niet storend.

Dit boek is (zoals ook op de voorkant staat) ook geschikt voor mensen die niet beroemd willen worden. Het is een unieke kans om een blik in deze bijzondere wereld te werpen. Er staan ook veel dingen in die je waarschijnlijk nog niet wist, zoals dat je als kandidaat aan een programma meedoet, je dit ook echt verder kan helpen in je carrière. Zo zien belangrijke mensen je en denken ze misschien hier kan ik wel wat mee. Hoe word ik beroemd? is een vermakelijk boek dat ik iedereen kan aanraden. Ook leuk dat achterin de aankomende talenten staan, wie weet zijn zij over een paar jaar wel echt beroemd en sta jij tussen het lijstje!

Te koop via o.a. Bol.com

• Van jong tot ouder - van figurant tot acteurs
  • Persoonlijk contact
  • Maatwerk
  • Begeleiding jong talent
  • Communicatietrainingen
  • Wij ondersteunen Stichting Alkmaars Talent (t.b.v. Jeugdcultuurfonds)
Als je bij ons staat ingeschreven als artiest of producent ontvang je automatisch onze nieuwsbrief. Sta je niet ingeschreven maar wil je wel op de hoogte blijven? Meld je dan hier aan voor algemeen nieuws.

Dank voor leuke opdracht
Beste Ellenor,

Ik wens je een knallend 2016 met heel veel producties en leuke nieuwe uitdagingen!